
Investigative report on journalism ANd environnement

Deforestation 
and pollution

////////////////// inquiry led by vincent brossel assisted by reporters without borders correspondents // JUNe 2010 //////

high-risk subjects



2i nvesti gati ve repo rt o n j o u rnal ism an d env i ro n m ent  //////////////////////////////////////////////////////////////

C
vering the environment is not as dan-
gerous for the press as covering wars, 
electoral tension or corruption. The 
number of abuses recorded by Repor-
ters Without Borders continues to be 
relatively marginal, even if there has 

been a significant increase.
In an earlier report entitled The dangers for jour-
nalists who expose environmental issues (http://
www.rsf.org/IMG/rapport_en_md.pdf) in Septem-
ber 2009, Reporters Without Borders cited some 
15 cases of journalists or bloggers who had been 
arrested or threatened or who had disappeared 
because of their reporting on the environment. 
On the initiative of Reporters Without Borders, an 
international appeal for better protection for en-
vironmental journalists was launched at the Co-
penhagen conference. Pointing out that “without 
a free press, efforts to combat global warming will 
be in vain,” the appeal urged governments, in-
ternational organisations and the private sector 
to “undertake to show more respect for the work 
of environmental journalists and to do more to 
protect them.” It also called for the release of all 
journalists who were being held for covering sto-
ries related to the environment.

There was a need to update the information 
and expose new abuses against journalists by cor-
porations and governments, some of which were 
at the Copenhagen conference. Reporters Without 
Borders therefore decided to carry out detailed 
investigations in Vietnam and Argentina in order 
to better identify the nature of the dangers that >

Journalists have no difficulty covering global 
warming. Last year’s international conference in 
Copenhagen was accompanied by unprecedented 
coverage of environmental problems, even in 
those countries that are the most hostile to 
media freedom. But investigating the causes of 
global warming, which include deforestation 
and industrial pollution, continues to be much 
more dangerous. The main obstacle to quality 
independent coverage of these two issues is to 
be found in the complicity between the private 
sector (such as companies and involved in logging 
and mining) and local authorities. Together they 
use “a carrot and a stick,” as one Indonesian 
journalist put it. In other words, they threaten and 
buy journalists who try to cover their deplorable 
practices.

Forest fire in Brazil

A
FP



« The conflicts between 
journalists and polluters are 

so many and varied that they are 
impossible to enumerate »

In Brazil, Lucio Flavio Pinto, the founder 
of the independent magazine Jornal Pes-
soal, is still the target of one lawsuit after 
another over his coverage of deforesta-
tion in the Amazon.

> await environmental journalists, who have been 
called the “planet’s guardians.” 

The planet’s unwanted guardians 
The fate of environmental journalists has not 

improved since September 2009. Uzbek journalist 
Solidzhon Abdurakhmanov is still in prison for 
writing many articles about the human and envi-
ronmental impact of the Aral Sea’s disappearance. 
He was given a ten-year jail sentence in 2008 on 
a trumped-up drug trafficking charge. In Russia, 
journalist Mikhail Beketov has still not obtained 
justice for the brutal attack at the end of 2008 in 
which he lost a leg and suffered other lasting physi-
cal consequences. He and his friends had criticised 

a highway project through Khimki Forest, outside 
Moscow. In Brazil, Lucio Flavio Pinto, the founder 
of the independent magazine Jornal Pessoal, is still 
the target of one lawsuit after another over his co-
verage of deforestation in the Amazon.

Wu Lihong, a Chinese ecologist and writer who 
alerted local and international media to pollution 
in Lake Taihu, has finally been freed after three 
years in Yishing prison in the eastern province of 
Jiangsu. He told the French daily Le Monde that 
he was held in a windowless cell. “If the other pri-
soners dared to speak to me, they were given ten 
slaps to the face as a punishment,” he said. “It was 
forbidden to read books or newspapers. I was not 
allowed to have a pen or paper.” Wu was convicted 
on the basis of a confession extracted by force at 
the behest of the local authorities, who feared that 
his campaigns would drive industrialists away.

Violence in all corners of the 
planet

In the past few months, Reporters Without 
Borders has noted several incidents indicative of 
the hostility towards journalists who expose envi-
ronmental degradation. In Turkey, local TV came-
raman Ertugrul Yilmaz had his nose and several 
ribs broken when he was assaulted by the owners 
of an illegal waste dump near the coastal resort 
of Marmaris. In Brazil, French-Spanish filmma-
ker José Huerta has been sued over a documen-
tary about the ecological and human impact of 
an Austrian consortium’s mass tourism project. 
A total of eight lawsuits, one of them for criminal 

defamation, were brought against him buy these 
unscrupulous investors.

Repression has been stepped up in Tibet. 
Kunga Tseyang, a Tibetan photographer and envi-
ronmentalist also known as Gangnyi (Snow Sun), 
was sentenced to five years in prison by a court 
in the western province of Gansu in November 
2009. He got this heavy jail sentence for helping 
to disseminate information about environmental 
issues and the lack of democracy. In the neighbou-
ring province of Sichuan, environmental blogger 
Tan Zuoren was sentenced to five years in prison 
in February 2010 on a charge of “inciting subver-
sion of state authority.” He had investigated the 
many ecological issues raised by the May 2008 
earthquake in the province.

Chinese government’s double 
game

Singled out for its intransigence during the Co-
penhagen conference, China pursues a very ambi-
guous policy on environmental issues. It advoca-
tes sustainable development to the Chinese and 
international public, as it is doing at the moment 
at the Shanghai World Expo, of which the slogan 
is “better city, better life.” At the same time, it jails 
environmental journalists and censors important 
information about the environment.

For forcing journalists to obtain a special per-
mit to visit Tibet, the Chinese government dras-
tically limits investigative coverage of the conse-
quences of global warming in the Himalayas, 
regarded by scientists as the world’s “third pole.” 
It is also very hard for the media to investigate the 
pollution of Tibetan rivers by Chinese industrial 
projects, especially mining operations. Journalists 
who follow these issues complain about the lack of 
reliable official information. “It is clear that infor-
mation about the pollution of rivers has not been 
released,” a  Guangzhou-based reporter said.

A Chinese journalist who has been covering 
the environment for years described the level 

3i nvesti gati ve repo rt o n j o u rnal ism an d env i ro n m ent  //////////////////////////////////////////////////////////////

>

Bauxite mines in India (DR)



4i nvesti gati ve repo rt o n j o u rnal ism an d env i ro n m ent  //////////////////////////////////////////////////////////////

In the case of a May 2007 controversy about a che-
mical plant in Xiamen, the central government let 
the media to their job until thousands of demons-
trators took to the streets. “When public order is 
at state, the censorship order comes from Beijing, 
even for public health issues,” this journalist said. 
The editor of a newspaper in southern China said 
it was fairly easy for journalists to find rounda-
bout ways to refer to environmental controver-

sies. “For example, the Guangdong media cannot 
cover protests about waste management so they 
talk about the solutions proposed by the autho-
rities,” an investigative reporter said. “So, in prac-
tice, they talk about the real problem.”

Environmental activists – in-
dispensible sources of informa-
tion

In most countries in which the press is subject 
to control and intimidation, the only way for jour-
nalists to tackle these issues is to use information 
provided by environmental activists, including 
international environmental NGOs. The role of 
the international NGOs is crucial as they are often 
the only people capable of gathering information, 
processing it and producing detailed reports.

NGOs such as Global Witness or Greenpeace 
are often threatened or prevented from working 
in certain areas. The intimidation to which many 
environmental activists are subjected impedes the 
flow of information in the media and elsewhere. In 
Pakistan, for example, the police in Sindh province 
never conducted a serious investigation into the 
November 2009 murder of Nisar Baloch of Shehri 
Citizens for a Better Environment, who was a key 
source of information for the press about land 
seizures in the Karachi region.

Chinese ecologists, who are also key sources 
for local and foreign journalists, are often harassed 
or arrested by the authorities. In April 2010, police 
detained Gu Chuan for several hours and confisca-
ted files from his home on the eve of a conference 
on environmental issues in which he was to have 
participated. Under pressure from the authori-
ties, the event was cancelled by the hotel that was 
going to host it.

Bauxite mines in Vietnam – an 

Solidzhon Abdu-
rakhmanov 

was arrested on 7 June 
2008 on a charge of “drug 
use” when policemen 
supposedly found drugs 
inside the car in which he 
was travelling. As medical 
tests showed that he had 
never consumed drugs, 
the charge was changed 
to “possession of drugs 
with the intention of selling 
them.”

>

>

« China pursues a very 
ambiguous policy on 

environmental issues.  »

The blogosphere speaks out
This is what three members of the Vietnamese Independent Journalists Club posted 
online about their visit to a bauxite mine near Tan Rai, in Lam Dông province: “A young 
girl brought us work clothes stained with a red substance, which we put on to hide our 
journalistic attire and resemble the people who had come looking for work. Thanks to 
this disguise, we managed to get through many doors. We finally arrived at a work site 
where everyone was very busy. It consisted of about 50 hectares of red mud and steel 
machinery, surrounded a long fence with signs in Chinese characters.”

of government censorship on these matters to 
Reporters Without Borders. He said defence of the 
environment has always been regarded as a po-
tential threat by the Chinese authorities. Environ-
mental journalism is carefully monitored and the 
Propaganda Department, the Communist Party’s 
censorship wing, keeps a very close eye on every-
thing that is published on the subject in the print 
media. The government’s Information Office per-
forms the same function with 
online publications.

The central government is 
more tolerant than local offi-
cials as regards information 
about the environment. The 
Propaganda Department rarely 
issues instructions to censor 
such subjects. “They need the-
se reports in order to identify pollution risks and 
public health problems,” said a Chinese journalist 
who was fired a few years ago for writing about a 
polluting industry. But local officials do everything 
they can to suppress this kind of scandal and, un-
fortunately, they possess real coercive power.

“I dare not go back,” said a Beijing-based Euro-
pean journalist about one of the “cancer” villages 
near Beijing where hundreds of residents are suf-
fering from the effects of industrial pollution. He 
was verbally threatened by a local official’s thugs 
while visiting the town with a photographer.

After being beaten within an inch of 
his life, Mikhail Beketov lost a leg and 

suffered irreversible brain damage. He 
was the editor of Khimkinskaya Pravda, 
a newspaper with a print run of 10,000 
copies which he founded in 2006 and 

financed himself, bravely covering local 
corruption.



5i nvesti gati ve repo rt o n j o u rnal ism an d env i ro n m ent  //////////////////////////////////////////////////////////////

industrial nightmare
As in the case of the current oil spill in the Gulf 

of Mexico, every ecological disaster resulting from 
an industrial accident gets a lot of media attention. 
Oil and mining companies are blamed and jour-
nalists investigate the negligence that led to these 
disasters. After decades of impunity, the most pol-
luting corporations are nowadays monitored much 
more closely by civil society and the media, even 
when operating in developing countries.

But the authorities in some countries devote 
a lot of resources to preventing the free flow of 
information about the crucial issue of industrial 
pollution, especially when mining is involved. 
Reporters Without Borders has investigated the 
recent issue of a Chinese company’s involvement 
in bauxite mining in Vietnam, a sensitive subject 
that has led to the imprisonment of several jour-
nalists and bloggers.

Nguyen Hue Chi, an academic and editor of a 
website about these bauxite mines (www.bauxite-
vn.info), was subjected to a week of interrogation 
(«work sessions») in February 2010 designed to 
make him abandon his commitment to this very 
sensitive issue. Police searched his home while 
hackers blocked his site. He was forced to change 
the site’s host several times before finally finding 
a refuge at boxitvn.wordpress.com. In a one-party 
state that prevents the emergence of a free press, 
the site had been visited by 17 million people by 
the end of 2009, becoming a platform for exchan-
ging information on this subject and, more broa-
dly, for questioning the Vietnamese government. 
The site offers exclusive information, including 
a report by journalist and geologist Vi Ngoc who, 
by posing as a Chinese technician, was able to see 

The red bauxite sludge contains heavy metals and 
other pollutants that damage the environment (DR)

Life is impossible in this polluted area (DR)

the extent of the ecological disaster at Tien Nhan 
Co, the site of the company’s headquarters and its 
aluminium refining plant. 

The mines and plants that the Chinese compa-
ny, the Aluminium Corporation of China (Chalco), 
is operating in Vietnam’s central highlands are not 
open to the media. A lot is at stake in the agreement 
under which Chalco was granted the concession, 
signed during a state visit by Chinese President 
Hu Jintao to Hanoi in 2006. The Vietnam National 
Coal-Mineral Industries Group (Vincomin) and 
Chalco have invested 1.6 billion US dollars in the 
controversial project.

Government directives
In an attempt to stifle the controversy that be-

gan to grow in 2008, the prime minister issued Di-
rective 97 forbidding criticism of the government’s 
actions in the press, and disbanded the Institute 
of Development Studies (IDS), the only non-go-
vernmental group of experts capable of providing 
the media with views and analyses on the issues of 
the mines. For fear that journalists would pounce 
on the bauxite issue, the government also issued 
a reminder that no privately-owned newspapers 
were permitted in Vietnam. In practice, dissident 
publications circulating clandestinely and by email 
have paid a great deal of attention to the dangers 
posed by the bauxite mines.
The army has brought the Lang Son region under 
close control, installing checkpoints on the roads 
leading to the mines. It is forbidden to photograph 
the installations but bloggers and journalists re-
porting for the dissident press have taken the risk 
of going there.
Afghanistan’s gigantic Mes Aynak copper mine, 
which is being worked by China Metallurgical 
Group, a state-owned Chinese company, has re-
ceived little coverage by the Afghan and interna-
tional press because of the difficulty of getting to 
the plateau in Logar province where it is located 
because of Taliban activity in the area. It is pro-
tected by 1,500 Afghan policemen. No indepen-
dent study of the project’s environmental impact 
has been offered to the public or media. The 

>

>

The blogosphere ... (continued)
The Vietnamese blogosphere has become very active in investigating and commenting 
on the impact of these mines as the national press, which has to censor itself, has 
carried only favourable comments. “It is through this debate that civil society has 
emerged in Vietnam,” exile journalist Bui Tin, said. “The mines have come to symbolize the 
government’s contempt for the public’s concern.”
The police have repeatedly cracked down. Nguyen Thi Nhu Quynh, who blogs under the 
name of Me Nam (Mushroom Mother), was arrested in September 2009 after posting 
a photos of herself on her blog in a T-shirt with the legend “Stop the bauxite mines in 
Vietnam.” Like her, independent journalists are takings risks to denounce the “red sludge” 
residue from the bauxite mining, which pollutes the air, rivers and underground water and 
causes illnesses. In practice, the possibilities of finding technical solutions to its damaging 
effects are already very limited. Dissident bloggers and journalists are also critical of the 
fact that China’s investment in bauxite mining in Vietnam followed the closure of about 
100 mines in the Chinese provinces of Hunan and Sichuan because of the serious 
pollution problems they were causing. “Why are they doing in their neighbours’ home 
what they no longer do in their own home?” a Vietnamese journalist blogged. “There is no 
transparency and no respect for the work of the press on this subject.”

« The 
Chinese 

authorities  need 
these reports in 
order to identify 
pollution risks 
and public 
health problems 
»



6i nvesti gati ve repo rt o n j o u rnal ism an d env i ro n m ent  //////////////////////////////////////////////////////////////

Chinese authorities have promised to invest 3 
billion US dollars and to pay the Afghan state an 
annual rent of 400 million dollars to access this 
reserve of 13 million tons of copper. But at what 
price to the environment?

Latin America – violence from 
both sides

In an area of northern Argentina visited by Re-
porters Without Borders, the mining industry and 
its impact on the environment have also spawned 
serious conflicts that are affecting the work of jour-
nalists. “The mine’s opponents accuse us of selling 
out and several reporters have been attacked,” 
said Adán González, the head of local TV station 
Canal 10, when he met Reporters Without Borders 
in Andalgalá, in Catamarca province. “At the same 
time, the mining company and its political suppor-
ters buy advertising space to 
influence our editorial posi-
tion,” he added.

It is in this province that 
Agua Rica, a company owned 
by the Canadian multinatio-
nal Yamana Gold, launched 
an immense copper mine 
project. But, because of 
concerns about the impact on the environment, 
especially water, which is in short supply in this 
semi-desert region, a sizeable part of the popula-
tion is supporting a campaign against Agua Rica 
and the mayor, who gave the project his backing.

The violence against the press has come from 
both sides. Canal 10 journalists Nicolás Ziggioto 
and Lucas Olaz were attacked and stripped of their 
equipment in February 2010 by opponents of the 
mine who say it is a public health threat and ac-
cuse the mayor of corruption. The two journalists 
told Reporters Without Borders they are still sca-
red. One of them received an SMS message war-
ning him that he could be the target of a Molotov 
cocktail attack.

María Márquez, the host of a show on radio 
FM La Perla, has been threatened because of her 
criticism of the mining project. “They have threa-
tened to kill me, burn my house down and kill my 

children,” she said. After accusing the mayor of 
Andalgalá of misappropriating funds in connec-
tion with the project, she has on several occasions 
had to take measures to protect her children and 
herself.  She also says the mining company tried 
to buy her. “An individual identifying himself as 
an Agua Rica employee offered me 350 euros a 
month and the purchase of advertising time on 
the radio if I stopped criticising them so much,” 
she said.

Corrupt practices by mining companies jeo-
pardise editorial independence. A young repor-
ter, Sául Reynoso, was fired from one day to the 
next by the owner of by Canal 5, a local TV sta-
tion funded by Agua Rica, because of a report he 
did for FM La Perla, a radio station for which he 
also works. All he did was cover a demonstration 
in support of several mine opponents who had 
been arrested. The TV station’s owner did not 

deny firing him. “My goal is to support the mayor 
because there are political motives behind the 
environmental question,” he said. “There is no 
information coming from the mine’s opponents 
on my station. And yes, I fired Reynoso for ideo-
logical incompatibility.”

When contacted by Reporters Without Bor-
ders, an Agua Rica spokesman denied any at-
tempt to intimidate journalists. “It would be crazy 
to threaten or buy local media when we have so 
much need of them to explain our work and put 
an end to the rumours circulating about environ-
mental impact,” he said.

In the neighbouring province of Chaco, radio 
FM Frontera director Dante Fernández described 
how he was attacked in February 2010: “They did 
not say anything. They hit me in the face, the sto-
mach and the back. They tore my clothes. After 
several minutes they left.” His attackers were 

Ruthless operators 
In Gabon, TV reporter Félicien Biviga Koumba was threatened by a French businessman running an illegal 
logging operation in the south of the country when he revealed that the Frenchman was smuggling the timber 
to Congo before exporting it. The report caught the attention of the Gabonese authorities. In Cambodia, 
the editor of a local magazine was sued and repeatedly threatened by an army officer he had linked to 
illegal logging. The Cambodian media often cover illegal logging but they are far from having the necessary 
resources to carry out extensive investigative reporting in the often remote regions where it is going on.

>

Founded by Nguyen Quang, 
the IDS was an influential 
think-tank made up of around 
15 people who carried weight 
behind the scenes. For “op-
posing the line and objectives 
of the Party and State,” it was 
disbanded by a November 2009 
decree restricting the right to 
conduct research into certain 
subjects.

« The mines have come to 
symbolize the government’s 

contempt for the public’s concern »

>



7i nvesti gati ve repo rt o n j o u rnal ism an d env i ro n m ent  //////////////////////////////////////////////////////////////

Entry of the Socapalm plantation, be-
longing to the Bolloré group, in Came-
roun (DR)

> the bodyguards of a local politician linked to 
San Carlos SRL and Cancha Larga SA, two com-
panies that are accused of aerial spraying of pes-
ticide over a lagoon where the population gets its 
water supply.

El Salvador – journalists’ lives 
in danger

Conflicts between the local population and 
mining companies sometimes take a tragic turn 
for journalists. In El Salvador, radio show hosts 
and environmental activists have paid with their 
lives for opposing the gold mining operations of 
Pacific Rim Mining Corp, a Canadian company. 
Two environmental activists associated with Ra-
dio Victoria, a community radio station in the de-
partment of Cabañas, Gustavo Marcelo Rivera and 
Ramiro Rivera Gómez, were murdered by thugs 
said to be in the pay of a local businessman who 
is trying to silence local opposition to the mining 
operations.

Radio Victoria, which let the relatives of the 
victims speak on the air, has itself been the target 
of death threats since July 2009. The author of an 
anonymous email sent to several of the station’s 
employees claimed responsibility for one of the 
murders and said the next victim could be “a pre-
senter, correspondent or anyone else working for 
this damned radio station” (watch http://www.
youtube.com/watch?v=vmIVQVJlxOY). The police 
showed no real interest in the matter.

Ludwin Iraheta, one of Radio Victoria’s jour-
nalists, said: “There is a lot of gold here. We do 
not know who are making the threats, but there 
are many interests at stake in connection with the 
mine – political and business interests. A few years 

ago, Pacific Rim offered us 8,000 dollars to shut 
up. We refused (...) the mine uses strong chemical 
products. The water has been polluted ever since 
there have been mines.”

Strategy of obstruction in India
State-owned mining companies often pursue 

a similar obstructive strategy. Shubranshu Choud-
hary, an Indian journalist who tried to investigate 
pollution from mines operated by the National 
Mineral Development Corporation, the biggest 
mining company controlled by India’s central go-
vernment, said: “We tried to do a detailed report 
on the impact on the rivers and forests of the mi-
nes installed by the NMDC in the Batar region 
during the past 50 years. But the police and local 
authorities prevented us from working as soon as 
we arrived in the area. They forbad us to enter in-
digenous villages affected by the pollution. All we 
could do was take a few photos of rivers polluted 
by the company.”

In November 2009, the Indian foreign minis-
try refused to give visas to four journalists from 
Bangladesh and Sri Lanka who were supposed to 
take part in a seminar on investigative coverage of 
coastal and maritime ecologies.

Oil in Gabon
An independent press is vital in oil-rich regions 

for blowing the whistle on both pollution problems 
and the related corruption that can infect all le-
vels of government. In Gabon, some media have 
covered the campaigns that environmental NGOs 
have waged about the serious pollution resulting 
from the activities of various companies including 
Total, Shell, Addax and Synopec.

In 2007, Nicaise Moulombi (see box), the edi-
tor of the magazine Croissance Saine Environne-
ment, had a brush with military security officials, 

who wanted to question him about his coverage 
of Shell Gabon after he revealed that the company 
had buried used oil and other polluting waste in 
Gamba. This year, he and colleagues at the newspa-
per L’Union published exclusive information about 
the polluting activities of Addax Petroleum.

L’Union editor Albert Yangari told Reporters 
Without Borders: “The companies threaten us with 
libel suits in order to intimidate us but they hardly 
ever do sue us because they are bound to lose. Al-
though these multinationals do not always make 
it easy for us, we have access to the areas where 
they are operating and this allows us to collect 

« The violence against the press 
has come from both sides.  »

>



evidence of their misdeeds.” L’Union reporter 
Jonas Moulenda has nonetheless been sued over 
some of his articles about pollution.

Moulombi recognises that the role of the press 
has its limits when the government lacks the will 
to make “the polluters pay.” The Gabonese govern-
ment and the French nuclear energy company 
Areva still have not created the public health mo-
nitoring institute that was promised after revela-
tions about contamination from a former uranium 
mine at Mounana which was operated by an Areva 
subsidiary. 

Deforestation and “carrot and 
stick”

Legal and illegal logging is a gigantic source of 
corruption of local institutions and therefore a ma-
jor challenge for the press. Media coverage of this 
problem is increasing but it is usually limited to a 
general denunciation of the phenomenon, without 
those responsible being clearly identified.

Indonesia leads the world in deforestation 
and, as a result, is the planet’s third biggest emitter 
of greenhouse gases, behind only China and the 

United States. It has lost 70 per cent of its forests 
since 1950, especially those in Sumatra and Kali-
mantan, which have been turned into oil palm or 
pulpwood plantations, pushing orang-utans to 
the brink of extinction. The large-scale destruc-
tion of Indonesia’s forests has been widely com-
mented in the international and national press in 
recent years.

But establishing the responsibility of indivi-
dual companies is often difficult because they 
use intimidation and corruption. Journalists in 
the provinces of Sumatra, Jambi and Riau told 
Reporters Without Borders that the leading com-
panies managed to suppress most critical articles 
by applying pressure or by paying local journalists 
“subsidies.” 

In Jambi province, where the forest area shrank 
from 4 million square hectares in 1970 to 1.6 mil-
lion square hectares in 2000, Sinar Mas Group, a 
conglomerate with links to Carrefour and Unilever, 
is said to often resort to intimidation against me-
dia that take too close an interest in its activities. 
In March 2010, for example, Muhammad Usman, 
a local reporter for radio 68H, was arrested by Si-
nar Mas security agents near the Tabo Multi Agro 
plantation. 

“I was investigating deforestation in the field,” 
he told Reporters Without Borders. “They quickly 
released me after confiscating my memory card. 
A Sinar Mas spokesman denied all this but an 
unidentified person sent my memory card to my 
home a week later.” Sinar Mas is very concerned 
about its image. A list of journalists who had re-
ceived money from Sinar Mas circulated in 2009. 
A local journalist said: “When I was hospitalised, a 
Sinar Mas official came to see me in hospital and 
offered me financial support.”

Pulpwood
It is not easy for foreign journalists to cover de-

forestation in the neighbouring province of Riau, 
where one of the biggest companies is Riau An-
dalan Pulp and Paper (RAPP), a subsidiary of the 
Raja Garuda Mas Group. An Indian journalist and 
an Italian journalist were arrested while covering 
Greenpeace’s activities in a RAPP concession in 
November 2009. Although it is being investigating 
for alleged corruption and alleged illegal logging, 
RAPP is very influential. That explains why the po-
lice were quick to expel these two foreign reporters 
although they had official accreditation.

Like Sinar Mas, RAPP uses both “carrot and 
stick.” It often buys advertising space in the local 
newspapers in order to “silence media criticism,” 
Riau Pos editor Ahmad Fitri said. “When reporters 
cover RAPP’s activities negatively, the company 
gets in touch with our publishers and offers a full 
page of advertising, and the next day, the criti-

8i nvesti gati ve repo rt o n j o u rnal ism an d env i ro n m ent  //////////////////////////////////////////////////////////////

Nicaise Moulombi decided to create the monthly Croissance Saine Environnement in 
2005 because he realised it would help to promote the cause of environmentalism. 
One by one, he ran cover stories criticising Areva, Veolia Environnement, Total, Addax, 
Synopec and Shell. Now a member of the Economic and Social Council of Gabon, he 
said: “2007 was a complicated year for us, with a lot of pressure on our staff after our 
articles on Shell Gabon.” 
He nonetheless succeeded in getting a public debate on such serious issues as the 
poor quality of water caused by breakdowns suffered by the SEEC (a subsidiary 
of the French company Veolia 
Environnement), radioactive 
contamination from an old mine 
that used to be worked by Areva, 
and oil pollution from Shell’s 
operations.
Under pressure, some foreign 
companies such as the French 
multinational Total changed their 
practices. After a campaign 
launched in 2005, Total created a used-oil treatment station. “Areva did not keep it 
promises,” Moulombi said. “And the Swiss company, Addax, which was bought up by 
the Chinese, turned a deaf ear to our reports about gas pollution of a river in the south 
of the country, but we are continuing our investigative reporting.”
The pragmatic Moulombi added: “Our articles always have a big impact but the 
collusion between certain corrupt officials and the European companies prevents real 
progress. Promoting the environmental cause requires a free press but it also requires 
a degree of proximity to the most senior government officials.” 

En croisade contre la collusion des  
autorités et des entreprises étrangères 

« Our articles always have 
a big impact but the 

collusion between certain corrupt 
officials and the European 
companies prevents real 
progress.  »»

Deforestation in tropical 
regions, described as alar-
ming by the United Nations, 
is said to be responsible 
for at least 18 per cent of 
greenhouse gas emissions. 
It is one of the major cau-
ses of global warming and 
a lasting deterioration in the 
environment in countries 
such as Indonesia, Brazil, 
Congo and Cambodia.

>

>



Has the press progressed in its coverage of environmental issues?
Firstly, local environmental NGOs have made a lot of progress so bet-

ter information is available to the local press. But the crisis that the inter-
national press is undergoing, and by this I mean the increasing focus on 
national issues and the trend of dumbing down, is giving us a hard time 
because it costs a lot of money, for example, to investigate deforestation 
in remote places. Even if the concern about global warming has led to 
more recognition of the seriousness of deforestation, and therefore more 
media visibility, news organisations do not invest often enough in reporting 
on these issues in the field.

 
To what degree do the local media relay what you report?
There is a real interest on the part of journalists to talk about deforesta 

tion. For example, in Cambodia, these issues, especially the involvement 
of certain local officials, get coverage in the English-language press but 
it is more difficult to get the Khmer-language media to cover them. They 
are put under more pressure and the death threats that have fol lowed 
certain reports have clearly had consequences. Many Cambodian jour-
nalists have been murdered because of their work. For this reason local 

language press sometimes just print out press releases, with no comment 
attached, as they consider this to be less risky. The situation is exacer-
bated because a lot of the local media is controlled by the ruling part. In 
Congo Brazzaville and Angola respectively, intimidation prevents proper 
coverage of the link between logging or oil money and corruption at the 
highest level. Journalists imply it but rarely go into detail. Our reports have 
been banned in Angola and Cambodia, which is why the internet is a cri-
tical tool in ensuring freedom of information.

 
Do Chinese companies, which have a growing international presence, 

act transparently?
China has the same rights as other countries to invest abroad in log 

ging and mining but there is a real risk that their practices will ruin 10 years 
of efforts to reduce corruption in these sectors, because Chinese inter-
ventions and investments are explicitly ‘no strings attached’. Of course, 
countries love this because it’s money without conditions, which is why 
some of the most oppressive regimes welcome Chinese investment be-
cause it allows them to maintain the status quo.

	 Interview with PATRICK ALLEY, director of Global Witness

« Fear prevents proper coverage of the link between defo-
restation or oil money and corruption at the highest level. 
Interview with Patrick Alley of Global Witness, an organisation that exposes and breaks the links between the 
exploitation of natural resources and the funding of conflict, corruption and human rights abuses., and for 
fifteen years has focused on the endemic corruption in the logging industry. Despite being arrested several 
times while conducting investigations and banned from visiting a number of African and Asian countries, Alley 
thinks it is still possible to gather information about these problems, but the local authorities and the companies 
concerned still have many “legal or illegal means” for preventing the truth emerging.

cal articles have disappeared,” he explained. 
A RAPP subsidiary, Asian Agri Ltd, brought a libel 
suit against the renowned daily Koran Tempo in 
2008, demanding 1 billion Indonesian rupiahs 
(100,000 euros) in damages for an article about il-
legal logging and tax evasion. In the end, a Jakarta 
court ordered the newspaper to pay around 5,000 
euros in damages.

According to a representative of the Indonesian 
NGO Aliansi Jurnalis Indonesia (AJI), companies 
such as RAPP and Sinar Mas, which are linked to 
US, European and Chinese multinationals, have an 
“invisible hand” in many local and national publi-
cations because it is the only way for them to avoid 
frequent front-page stories about the very negative 
impact of their activities on the environment.

News control in Papua New Gui-
nea

In neighbouring Papua New Guinea, the Ma-
laysian multinational Rimbuan Hijau (RH) found a 
very effective way to limit unwanted articles about 
deforestation: it became the owner of The Natio-
nal, the country’s leading daily. RH has repeatedly 
been accused by groups such as Greenpeace and 

local landowners of illegal logging. In response, 
The National described Greenpeace as a group of 
“pirates” in a 2004 editorial and asked the autho-
rities to outlaw its activities in the country. And 
RH’s owners are in the habit of threatening to sue 
the competing daily, the Courier-Post, whenever it 
starts to take too much interest in its operations.

A journalist who works for a Papua New Guinea 
newspaper said The National’s management did 
nothing to train its journalists in environmental 
issues. The country’s media recently provided good 
coverage of the conflict between the inhabitants 
of the Madang region and the Chinese company 
Ramu Nickel, which planned to dump toxic waste 
from a new mine in the sea. But a journalist spe-
cialised in Papua New Guinea pointed out that 
local media editorials are in the unfortunate habit 
of always describing mining projects as “opportu-
nities” for this developing country.

Even leading western media can 
be targeted 

Journalists working for public radio France In-
ter were sued last year by the CEO of the French 
industrial group Bolloré over their coverage of 

9i nvesti gati ve repo rt o n j o u rnal ism an d env i ro n m ent  //////////////////////////////////////////////////////////////

« It often buys 
advertising 

space in the local 
newspapers in 
order to “silence 
media criticism »

>

>



a Bolloré subsidiary in Cameroon. Benoît Col-
lombat, a France Inter staff reporter, was the first to 
be sued. Then Isabelle Alexandra Ricq, a freelancer, 
was sued over her comments about a plantation 
owned by the Belgian company Socapalm, itself 
40 per cent owned by Bolloré. 

“I interviewed many members of a pygmy 
ethnic group that had suffered as a result of these 
plantations and I thought it was important to re-

port it,” Ricq said. “I saw for myself the ecological 
impact of these plantations. All I did was answer 
the questions put to me by a France Inter journa-
list about what I saw in Cameroon in March 2009. 
And now I find myself being sued.”

The French reporters interviewed people about 
pollution and work conditions in Socapalm’s oil 
palm plantations. According to Ricq, the inhabi-
tants of nearby villages reported massive amounts 
of reject oil finding their way into rivers, enough 
for them to be able to make soap from it. France 
Inter and Collombat were convicted of defamation 
at the start of May 2010 but the amount of dama-
ges awarded to Bolloré was much less that what 
the company’s lawyer had requested. 

Conclusion
Although in many respects a failure, the Co-

penhagen conference gave the world’s media a 
unique opportunity to dwell on the vital need to 
combat global warming and defend the environ-
ment. Journalists played their part. But some go-
vernments and companies still have not accepted 
that this international commitment needs to be 
implemented on the ground. They continue to 
censor, threaten or silence journalists who do more 
than just talk about defence of the environment 
and who actually try to identify those responsi-
ble for two major problems – deforestation and 
industrial pollution. 

Vast sums of money are often at stake in this 
kind of business and the most determined efforts 
to obstruct media coverage are to be found in 
countries were economic and political power are 
controlled by the same people. And the rulers of 
these countries are well aware that criticism of an 
environmental crisis, criticism of an eco-system’s 
over-exploitation and its disastrous impact peo-
ple’s everyday lives, can quickly turn into a political 
challenge to the regime.

As Reporters Without Borders said in the Co-
penhagen Declaration, which was signed by do-
zens of journalists’ organisations: “The media 

10i nvesti gati ve repo rt o n j o u rnal ism Ean d env i ro n m ent  //////////////////////////////////////////////////////////////

Mohamed Attaoui, defending ce-
dar 
Morocco’s “cedar mafia” is notorious for its use of intimidation against those who might 
be tempted to expose the details of its abusive felling of the cedar forests in the eastern 
Atlas, to the southeast of Rabat. Some stories have appeared in the national press but few 
Moroccan reporters have dared to name names. Some of the mafia’s leaders benefit from 
the support of local officials. Mohamed Attaoui, the Arabic-language daily Al-Monataf’s 
correspondent in the region, has experienced this in person. As president of the Future 
for Cedar and Mountain Sheep Association, he is at the forefront of the struggle against 
the “cedar mafia” and his articles have ruffled feathers. In March 2010, he was arrested 
and sentenced to two years in prison on a trumped-up charge of extorting 1,000 dirhams 
(90 euros). As a result of pressure in Morocco and abroad, he was released on bail a few 
weeks later pending the outcome of his appeal. The local authorities clearly wanted to get 
rid of Attaoui, who had become the champion of the fight against the illegal felling of cedars, 
a protected species that is a valued part of Morocco’s heritage. He blamed officials in 
rural municipalities in the Midelt region and accused the gendarmerie and National Office 
for Waters and Forests of complicity. While still held in Meknès prison, he told Reporters 
Without Borders he was expecting King Mohammed to intercede on his behalf because 
the king’s Foundation for the Protection of the Environment sees itself as leading the fight 
against deforestation.

 

Illegal cedar logging in Morocco (DR)

>

« The media help to 
establish credible, 

independent diagnoses of 
the state of our planet. Their 
analyses play a crucial role 
in helping decision-makers 
to adopt policies and rules 
that will lead to the desired 
changes »

>



He began in November 2009 in La Oroya, Peru, where the US 
company Doe Run operates an enormous smelting complex. He 
quickly found that he was being following absolutely everywhere 
by two of the company’s guards. “When you have 60 kilos of 

photographic equipment, you do not go unnoticed,” he said. “It 
was clear that these Doe Run guards had been given the job 
of finding out what I was doing and who I was talking to.” Why 
does Doe Run have foreign journalists placed under surveillance 
when they visit La Oroya while its Peruvian subsidiary claims on 
its website that its measures to protect the environment have 

“drastically reduced toxic emissions”?
The second stop of Stefansson’s tour of the world was Sumqayit, 
Azerbaijan’s third largest city and the site of large chemical 
plants, in March 2010. He found himself under a menacing form 

of police surveillance and, while taking 
photographs of people living near the 
plants, he was arrested by nine policemen 
and taken to a police station, where they 
threatened to seize his equipment and film. 
He was released only after the Icelandic 

embassy in Moscow interceded on his behalf.
“Investigative coverage of industrial pollution is difficult but 
not impossible,” Stefansson told Reporters Without Borders. 
“And it is very important because it is one of the things that are 
necessary if international pressure is to force companies to 
modify their behaviour.”

Not easy to cover the world’s ten most polluted sites
It is far from easy to cover the 10 sites that were classified by the Blacksmith Institute 
(http://www.blacksmithinstitute.org/) in 2007 as the most polluted in the world. Icelandic 
press photographer Pall Stefansson discovered this when he set out to do a photo report on 
daily life at each of these 10 locations.

« It was clear that these Doe Run guards had been given 
the job of finding out what I was doing and who I was 	

	 talking to. »»

are needed to gather information and disseminate 
it to the public. As regards the challenges of cli-
mate change, the media help to establish credible, 
independent diagnoses of the state of our planet. 
Their analyses play a crucial role in helping deci-
sion-makers to adopt policies and rules that will 
lead to the desired changes.”

Without a free press, consciences will never be 
aroused and behaviour will not change. Without 
a free press, the most recalcitrant governments 
and corporations will not be forced to combat 
global warming.

Environmental journalism in 
practice: training and links

To cover environmental issues properly, a 
number of journalistic techniques need to be 
acquired. US journalism professor Tom Yulsman 
has produced an online course with support from 
Internews.

To follow the course, click on http://www.new-
su.org/courses/covering-climate-change

Useful links:
http://www.sej.org/ : The Society of Environ-

mental Journalists 
http://www.colorado.edu/journalism/cej/ : 

The Centre for Environmental Journalism offers 
training programmes for journalists in sciences 
of the environment. 

http://www.esf.edu/ecn/ : The Environmental 
Communication Network brings together acade-
mics specialised in environmental issues. 

http://www.environmentwriter.org/ : Environ-
ment Writer is a source of key information about 
environmental issues and natural resources.

http://www.ej.msu.edu/index2.php : The 
University of Michigan’s Knight Centre for Envi-
ronmental Journalism trains journalists in envi-
ronmental issues. 

http://www.metcalfinstitute.org/ : The Metcalf 
Institute For Marine and Environmental Reporting 
aims to promote scientific and ecological research 
and reinforce links between journalists and the 
scientific community.   

http://www.sciencecommunicationnetwork.
org/ : The Science Communication Network is 
a private foundation that encourages scientists, 
medical professionals and environmental spe-
cialists to disseminate their work through the 
mainstream media. 

11i n q u i ry repo rt o n j o u rnal ism an d env i ro n m em ent  //////////////////////////////////////////////////////////////



12i nvesti gati ve repo rt o n j o u rnal ism an d env i ro n m ent  //////////////////////////////////////////////////////////////

International Secretariat
Reporters Without Borders 

47 rue Vivienne
75002 Paris, France
Tel: 33 1 4483-8484
Fax: 33 1 4523-1151
Website: www.rsf.org

E-mail: rsf@rsf.org
Ambroise Pierre - Africa desk: afrique@rsf.org

Benoît Hervieu - Americas desk: ameriques@rsf.org
Vincent Brossel - Asia desk: asie@rsf.org
Elsa Vidal - Europe desk: europe@rsf.org

Soazig Dollet - Middle East desk: moyen-orient@rsf.org
Lucie Morillon - Internet desk: internet@rsf.org

Press contact: presse@rsf.org

Reporters Without Borders  is an international press freedom organisation. It monitors and reports violations of media freedom throughout the world. 
Consisting of a team of 12 journalists and a network of 140 correspondents worldwide, Reporters Without Borders analyses the information it obtains and 
uses press releases, letters, investigative reports and recommendations to alert public opinion to abuses against journalists and violations of free expression, 
and to put pressure on politicians and government officials.

Secretary-general:  Jean-Francois Julliard l Head of publications : Gilles Lordet 


